A méregtelenítés igen fontos, hiszen a környezetből vagy ételeinkből szervezetünkbe jutott méreganyagokat el kell távolítani. Az alábbi zöldségek támogatják a méregtelenítés folyamatát, vitaminok, antioxidánsok, ásványi anyagok, esszenciális zsírsavak, rostok és egyéb szükséges tápanyagok segítségével.

Avokádó

A zsírszegény diéta-őrület közepette az avokádó szinte tiltott lett, pedig méregtelenítő gyümölcsként nagyon is hasznos. Magas a telítetlen zsír-tartalma, de nem gátolja az értékes Omega 3- és Omega 6 zsírsavak egyensúlyát sem étrendünkben.

A méregtelenítő étrend során is fontos a zsír, mivel elősegíti az epe kibocsátását az epehólyagból, lehetővé téve a méreganyagok távozását és az értékes vitaminok felszívódását – melyek az A-, D-, E- és K-vitamin. Az avokádó is tartalmaz folsavat, pantoténsavat és káliumot. Fél csészényi avokádó 8 gramm rosttal lát el bennünket.

Krémes állaga miatt több módon is használható, ráadásul sok dolgot helyettesíthet, így a tejet és a tejszínt is. Salátákba és mártásnak is kiváló.

Áfonya

Rostban és C-vitaminban igen gazdag. Alacsony a kalóriatartalma. Antioxidáns-tartalmát illetően is előkelő helyen áll a méregtelenítésben. Az antocianin antioxidánsok miatt kék színű, melyek a szabad gyökök káros hatásaitól védik a sejteket. Fokozzák ezen felül a glutation-termelést. Védenek a szürkehályog, glaukóma, a peptikus fekélyek, az allergiák, cukorbetegség, bizonyos rákfajták és az Alzheimer-kór ellen is – ráadásul lassítják az öregedést.

Nem nehéz rendszeresen enni az áfonyából, hiszen apró és finom. Smoothie-, reggeli műzli formájában nagyon jó, de bármikor lehet kéznél munka közben is egy kis tálban.

Gyömbér

Nélküle a méregtelenítő ételek listája nem lehet teljes. Természetes gyulladásgátló, enyhíti a hányingert, javítja az emésztést, elősegíti a méregtelenítést, mivel vegyületeinek köszönhetően hozzájárul, hogy az élelmiszerek gyorsabban áthaladjanak a beleken.

Pépesített répa- és gyömbér keverékével készíthető leves, de frissen reszelve salátaöntethez adhatjuk, vagy folyadék formában is fogyaszthatjuk a zöldséglevekhez hasonlóan.

Olvasd el ezt a cikket is –>  Embertípusok : a tavasz

Karfiol

Ne tévesszen meg semleges színe – a karfiol is jelentős méregtelenítő zöldség, magas fitokemikália- és glükozinolát-tartalma miatt. Ezek a belekben izotiocianátokká és indol-3 karbinol vegyületekké bomlanak, melyek szabályozzák a szervezet méregtelenítő enzimjeit és védenek a rák ellen.

Rostban és C-vitaminban is gazdag, és persze számos formában fogyasztható, keményítő-tartalmú méregtelenítő étel. Még pépesítve is remek, krumplipüré helyett…

Petrezselyem

Ez a mutatós konyhai fűszernövény sok-sok C-vitamint tartalmaz, de emellett klorofillt, béta-karotint, K-vitamint és folsavat, melyek mind szükségesek a szervezet méregtelenítéséhez. Emeli a glutation-szintet, mellyel gátolja a májműködési zavart és az inzulin-rezisztanciát.

Levesbe, salátába, tésztához is adhatjuk, de zöldség turmixot is készíthetünk belőle. Mutatós díszítéshez is, de persze megéri megenni.

Cékla

Kálium, folsav, rost és antioxidáns-gazdag, valamint tartalmaz betaint, ami a tapasztalatok szerint csökkenti számos gyulladás markerének szintjét és véd a májkárosodás ellen. A betacianin, mely vöröses színét adja, sokban hozzájárul a zöldség egészségügyi előnyeihez. A gyulladáscsökkentő- és méregtelenítő folyamatokat a szervezetben az antioxidáns-tartalom is jelentős mértékben növeli. A céklában ráadásul kevés kalória van.

Nyersen is finom, szendvicsbe, salátába rakható, de turmixolható is, és zöldségléként fogyasztható. Almával és gyömbérrel bátran kombináljuk! K-vitamin, magnézium, kálium és vastartalma is jelentős.

(Szöveg forrása: rakellen.alapitvany)

Hasznosnak találtad a cikket? Akkor ne felejtsd el megosztani!

KLIKKELJ A TETSZIK GOMBRA ÉS TARTOZZ KÖZÉNK A FACEBOOKON IS!


Katt ide most!