Ha otthonosabban mozogsz fogyókúrás témákban, akkor már biztosan hallottál a jojo-effektusról.

A jo-jo effektus a koplalós, kalóriamegvonós fogyókúrák egyik leggyakoribb velejárója, amikor is a szervezet kiéheztetése után visszaszedjük a leadott kilókat, gyakran még többet is.

Kevesebb azok száma, akik igazán tudatosan megtervezett, egészséges fogyókúrába kezdenek, akik nem a drasztikus megoldásokat kedvelik, hanem időt hagynak a szervezetüknek, míg az megszabadul a felesleges zsírrétegtől.

Sajnos sokan csak az azonnali megoldásokat szeretnék, a gyors fogyást kecsegtető étrendek, termékek nagyon csábítóak lehetnek minden fogyni vágyó számára. Persze, a legjobb lenne tegnapra lefogyni.

A többség csak éhezős fogyókúrában tud gondolkodni. Pedig jobb, ha tudod, az éhezés nem egyenlő a fogyókúrával. Az éhezés, koplalás, böjt is lehet ugyan pozitív hatású, hiszen méregtelenít, tisztító hatása van, ámde ezt korántsem szabad összekeverni a hosszútávú fogyókúrával.

Amikor drasztikus kalóriamegvonásba, villámdiétába, gyors fogyókúrába kezdesz, a szervezetednek hirtelen nagyon kevés kalóriamennyiséggel kell beérnie. Ezt ő úgy értelmezi, hogy éhezik. Ezért ő „veszi az adást” és átáll energiatakarékos üzemmódra. Ez egy ún. vészreakció, ami a tulajdonképpen az életben maradást szolgálja. Ezért csak kisebb energiafelhasználással próbál működni a továbbiakban, ami fogyókúra szempontjából az egyik lehető legrosszabb, hiszen a fogyás megtorpan, megáll, sőt egy kis kalóriaemeléstől akár vissza is fordulhat ellenkező irányba, tehát már egy kis többletkalóriától hízni fogunk.

Ennek legrosszabb esetben az lehet az eredménye, hogy a kiindulási súlynál is magasabb testsúlyt érünk el. Kialakult a jo-jo effektus. Mit teszünk ilyenkor? Bánatosan az alkalmazott diétát okoljuk, újabb módszert keresünk, és már csináljuk is mégegyszer ugyanezt csak egy másik formában. Majd ha az sem vált be, akkor újra és újra.

A szervezet ilyen nagymértékű kilengése, megterhelése rendkívül veszélyes lehet. Minél többször ismétlődik a jo-jo effektus, minél többször változik nagyobb mértékben a testsúly ide-oda, annál kevesebb esélyünk van arra, hogy valaha is elérjük ideális testsúlyunkat és vágyott alakunkat.

Olvasd el ezt a cikket is –>  Ezzel a képlettel könnyedén kiszámolhatod a naptej használata melletti napozási időt!

Ezért azt tanácsolom, ne próbálj meg gyorsan sokat fogyni, ne koplalj hosszútávon, és ne álljon a fogyókúrád egy-lábon, azaz kizárólag a kalóriacsökkentésen. A testmozgás is nagyon fontos, és egészséged megőrzése szempontjából is szükséges.

Amíg úgy érzed, nem érett meg tudásod, elhatározásod egy egészséges fogyókúrára, akkor várj még egy kicsit!

Vámosi Nóra
fittnok.hu

KLIKKELJ A TETSZIK GOMBRA ÉS TARTOZZ KÖZÉNK A FACEBOOKON IS!


Katt ide most!