Az ájurvéda elsődleges célja az erőnlét, az energia és az élettartam növelése, ezt pedig úgy éri el, hogy komoly hangsúlyt fektet az évszakok szerinti életmódra. Az évszakok természetes hatással vannak a tridosára (a testünket működtető rendezőelvekre). Akkor tudunk a szélsőséges külső hatások mellett is harmóniában maradni, mint a téli nagy hidegek, vagy a nyári meleg napok, ha mi alkalmazkodunk a körülményekhez. Sőt, a Csaraka Szamhita szerint az ember ereje egyenesen megnövekszik, ha mindig az évszakoknak megfelelő táplálkozási és életmódbeli ajánlásokat követi.

A nyári hónapok alatt a tűz elem az uralkodó, ilyenkor a pitta dosa túltengése léphet, ha nem védekezünk, ezzel járhat, hogy leég a bőrünk, belázasodunk, napszúrást kapunk, gyulladások jelennek meg a szervezetünkben.
A túltengő dosákat olyan étrenddel és életmóddal lehet csillapítani, amelyek ellentétes természetűek. Ilyenkor jól jönnek, a hűsítő és édes ízű ételek és italok. Indiában nagyon népszerű ital a lasszi, hiszen a nagy melegben ez a gyakran gyümölcsökkel kombinált joghurtos ital, igazán frissítő, hűsítő hatású. A gyümölcsök és gyümölcslevek jellemzően hűsítőek, kivéve a magas sav tartalmúakat és a citrusféléket. A tejtermékek nagy része is hűtő hatású, éppen úgy, mint a nyers ételeké. Ideális az uborka, a cukkini, a görögdinnye, a szőlő, a szilva, a spárga. Ilyenkor jöhetnek a dresszing saláták, a nyers levesek.
Kerülnünk kell ugyanakkor a savanyú, a csípős és a túl sós ételeket, ezek emelik a tüzet a szervezetünkben. Mindenki érezheti, hogy egy csípős-paprikás étel egészen felhevíti a testet, szabályosan beleizzadunk, ezeket hagyjuk meg a téli hónapok étkezésének. Az olyan ételek, amelyek erős paprikát, chilit, hagymát, friss gyömbért tartalmaznak egyszerűen jobb, ha száműzzük ételeink közül.
Ilyenkor jobb párolni, grillezni, vagy sütőben sütni, mint bő olajban készíteni az ételeket, hiszen az olajak és olajos magvak szintén csak „olaj a tűzre”.

Vessünk be inkább olyan trükköket, hogy citrom helyett limeot használunk a limonádénkba, a lime nem emeli meg a tüzet úgy, mint a többi citrus féle. Sokat segíthet a rózsavíz, amelyet akár az ásványvizünkhöz, frissítőnkhöz, teánkhoz hozzátehetjük, be nagy melegben borogatásként is remek hűtő hatású szer. Ilyen ájurvédikus gyógynövény az aloé is. Ha napi egy kanál 100 %-os aloé levet elfogyasztunk, legalább a kánikulás hetekben, sok problémától megkíméljük magunkat.
Használhatunk hűsítő hatású illóolajokat is, mint a rózsaolaj, a szantálfa olaj, vagy a jázmin. Teáknak is hűtő energetikájú gyógynövényeket válasszunk, mint a mentafélék, a citromfű (méhfű), bodzavirág, cickafark, csalán, eperlevél, gránátalma, kamilla.
Emellett nem véletlen, hogy a mediterrán népeknél sziesztát tartanak a legmelegebb órákban. Ha módunkban áll, húzódjuk hűvös helyre, pihenjünk kicsit árnyékos szobában, elég akkor kimennünk, ha a tűző nap már elcsitult, hiszen úgyis egyre tovább van világos, napnyugtáig még bőven van időnk sétálni a friss levegőn.

Károlyi Bánki Viktória
ájurvéda terapeuta

KLIKKELJ A TETSZIK GOMBRA ÉS TARTOZZ KÖZÉNK A FACEBOOKON IS!


Katt ide most!