Másik ismert néven azték zsálya, ami máris utal az eredetére. Az aztékok és a maják egyik fő tápláléka volt. Különleges erőt tulajdonítottak a parányi magnak, így nagyra értékelték. Nem csoda, hogy adó helyett is be lehet szolgáltatni chiamagot. Harcosoknak szinte kötelező volt a fogyasztása, mert úgy vélték, hogy kivételes erőnlétet biztosít.

Annyi biztos, hogy ebben az aprócska magban meglehetős potenciál rejlik.

A chiamag gyógyító tulajdonságai leginkább magas omega-3 zsírsavtartalmának és kiegyensúlyozott omega-3-omega-6 zsírsav aránya. A chiamag ráadásul különösen gazdag alfa-linolénsavban, ami nagyszerűen támogatja a szív- és érrendszert.

A Superfoods for Dummies szerzője azt írja, hogy mogyorós íze jól passzol a különböző ételekhez. Ráadásul képes nagy mennyiségű vizet elnyelni, így nagyon eltelíti a gyomrot, ami által a szénhidrát felszívódása lelassul, így később éhezünk meg. Ennek a tulajdonságának köszönhető, hogy képes elmulasztani a gyomorégést és nyugtatja a felfúvódott beleket is.

Az Arizonai Egyetem kutatói szerint a chiamag a leggazdagabb növényi forrása az ALA zsírsavnak, ami jelentősen javítja a vér koleszterinszintjét. Egy 2005-ben publikált tanulmányukban leírják, hogy laboratóriumi patkényokat két csoportra osztottak a kísérletben és az egyik csoportot kukoricaolajjal, a másikat chiamagolajjal etették. A vizsgálati periódus végén a kutatók tesztelték az állatok teljes koleszterinszintjét, a magas sűrűségű lipoprotein és az alacsony sűrűségű koleszterin mennyiségét is és arra jutottak, hogy a chiamaggal etetett állatok esetében a jó koleszterinszint szignifikánsan magasabb volt, mint azoknál a patkányoknál, akik kukoricaolajat kaptak.

A kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a chiamag kiváló omega-3 zsírsav forrás azok számára, akik vegetáriánusok.

  • Az oldhatatlan rostok miatt lassan emésztjük meg, így alacsonyan tartja az inzulin szükségletünket, és emésztésjavító hatása van, a tápanyagoknak is van idejük felszívódni. Teltségérzetet okoz, ami segíthet a fogyni vágyóknak is. “Mellékhatásként” pedig – a gazdag ásványianyag-tartalomnak köszönhetően – feltölt energiával. A rostok is hozzájárulnak a vércukor- és koleszterinszint csökkentéshez.
  • Az antioxidánsok lassítják az öregedés folyamatát, csökkentik a krónikus betegségek tüneteit, szabadgyök-lekötő képességük révén rákmegelőző hatással is bírnak.
  • A fehérjék testünk építőelemei, minden sejtben lejátszódó folyamatban részt vesznek, fontos a folyamatos pótlásuk. Az aminosavak pedig a fehérjék építőkövei, egy részüket csak a táplálkozással tudjuk bejuttatni. Ilyen például a triptofán, ami a mély alvásért felelős, és a chiamagban megtalálható.
Olvasd el ezt a cikket is –>  Cserépben is könnyedén nevelhetsz bőven termő, ízletes paradicsomot!

(Forrás: chia-mag.hu)

Érdekesnek találtad? Akkor ne felejtsd el megosztani!  

KLIKKELJ A TETSZIK GOMBRA ÉS TARTOZZ KÖZÉNK A FACEBOOKON IS!


Katt ide most!