Számtalan megközelítés létezik a táplálkozást illetően, és különböző testmozgási lehetőségek és formák árasztanak el bennünket. Fontos, hogy a szélsőségek elkerülése végett megfelelő forrásból nyerjük az információnkat. Mi az, amit még hozzátehetünk az egészséges életmódhoz? A kulcs mi magunk vagyunk.

Ha megnézzük egy napunkat, azt láthatjuk, hogy reggel, miután felkeltünk, már a munkahelyi feladatokon jár az eszünk. Beérve az irodába a nap végi határidő lebeg a szemünk előtt. Aztán délután már arról álmodozunk, de jó lenne végre az edzésen lenni. Az edzésen meg fejben a vacsorát és az esti programot tervezzük. De hol vagyunk ebben az egészben mi? Sosem ott, ahol az élet történik. Nézzük meg, hogy mit jelent ez az étkezés és mozgás kapcsán.

Amikor eszünk, legyünk teljesen jelen a pillanatban. Ehhez részben szükséges, hogy megteremtsük a nyugodt körülményeket. Kapcsoljuk ki a tévét, számítógépet, és tegyük le a könyvet vagy újságot. Amikor eszünk, azt tegyük teljes figyelmünkkel. Ahelyett, hogy hagynánk gondolatainkat elkalandozni, tereljük vissza figyelmünket, és vegyünk részt minden érzékszervünkkel az étkezésben. Gyönyörködjünk az étel látványában, tudatosítsuk az illatokat, érezzük az ételek ízét és zamatát, érezzük kezünkben az evőeszközök súlyát, legyünk tudatában minden mozdulatunknak. Olyan élményben lehet részünk, amit még soha nem tapasztaltunk. Mindebben nagy segítségünkre van légzésünk tudatosítása, épp úgy, mint érzelmeink esetében. Az ízeket így teltebbnek találjuk, kevesebbet fogunk enni, hamarabb jóllakunk.

Természetesen az egészséges étkezésben is lehetnek buktatók, melyekre érdemes előre felkészülni. Lehet, hogy eleinte csak egy-egy étkezéshez tudjuk a nyugodt körülményeket megteremteni, kezdésnek ez is kiváló. Ha kisebb tányéron tálaljuk az ételt, könnyebben elkerülhetjük a túlevést. Ne hagyjunk ki étkezéseket, inkább készítsük el előző este a reggelit. Ugyanígy megfőzhetünk több adagot egyszerre. És megbeszélhetjük barátainkkal, kollégáinkkal, hogy felváltva főzzünk, ami tehermentesít minket, és ugyanakkor támogató közegben könnyebben tartjuk a helyes irányt.

Olvasd el ezt a cikket is –>  Gyógyító "csodagyümölcs:" megfázás, fáradtság és afta ellen is jó, sőt, fogyasztó hatása is van

Az egészséges élet másik fontos komponense a mozgás. Mozgás közben is legyünk tudatosak a légzésünkre. Teljes figyelmünkkel legyünk jelen minden mozdulatunkban. Érezzük, ahogy a talpunk találkozik a talajjal, amint izmaink aktivizálódnak, változik lélegzetvételünk és pulzusunk ritmusa. Amikor teljes lényünkkel veszünk részt a mozgásban, az nem csak élménnyé válik, de fokozatosan azt is megtapasztaljuk, hogy feltölt energiával. Lehet, hogy kezdetben mindezt könnyebb megvalósítani egy-egy rövid séta során, de hamarosan a sportolás szerves részévé válik.

Ahogy az étkezésnél, ugyanúgy a testmozgásnál is előre kidolgozhatunk akcióterveket. Már előző nap készítsük össze az edzőcuccunkat, hogy a reggeli kapkodás ne lehessen kifogás. Ha napközben nincs időnk, reggel keljünk fel korábban, így a napunk is aktívabban telik. Egy ideig fáradtnak érezhetjük magunkat, ezért érdemes a sportolást a napunk legenergikusabb részére időzítenünk. A baráti összejövetelek fókuszába az étkezés helyett kerüljön a közös aktivitás. Ismerjük fel megszokásainkat! Amikor nyúlnánk a távirányítóért vagy bekapcsolnánk a számítógépünket, vegyünk egy mély lélegzetet, és nézzük meg, miért ezekhez nyúlunk a testmozgás helyett. Törjük meg szokásainkat!

Miskei Anikó
pszichológus

www.lelekhangolo.com

KLIKKELJ A TETSZIK GOMBRA ÉS TARTOZZ KÖZÉNK A FACEBOOKON IS!


Katt ide most!