A vitaminok nagy része a hőkezelést nem bírja, és hamar elbomlik.

Az egyik leggyengébb vitamin a C-vitamin, ami már 20 percnyi 100 C fokos főzés mellett teljesen elbomlik.
Még labilisabb az A-vitamin, ami néhány perc főzést sem bír ki.

Azonban léteznek igen ellenálló vitaminok is:

A B1 vitamin 120 fokos vízben egy óra alatt bomlik le.
A B2 vitamin 120 fokos vízben 5 órányi főzést is kibír.
A D vitamin is 120 fokon csak négy óra múltán bomlik le.
Az E vitamin még a 170 fokot is kibírja, de csak 2 óráig.

Mivel sütőnk hőmérséklete eléri a 180-3000 C fokot is. Ezt a meleget semmilyen vitamin nem tűri.

Ha vitamindús ételeket szeretnénk fogyasztani, ne főzéssel vagy sütéssel készítsük el a zöldségféléket, hanem párolással. Fedjük le a főzőedényt, mert a vitaminok nemcsak a hő, hanem a fény hatására is könnyen kereket oldanak.

A párolás (a zöldborsó kivételével) 5-10 percig tartson, mireliteknél 3-5 percig. A párolás után húzzuk a fazekat a tűzhely szélére és tartsuk továbbra is lefedve, hogy a gőzben tovább puhuljon a zöldség anélkül, hogy jelentős veszteség érné a vitaminokat.

Az ásványi anyagokkal egészen más a helyzet. Azok sem sütéskor, sem főzéskor nem károsodnak a legkisebb mértékben sem, viszont főzéskor, sütéskor gyakran átkerülnek a készülő étel levébe, amit sokszor nem használunk fel, és elég helytelen módon kiöntjük.

(Forrás: sheeer.com)

Hasznosnak találtad? Akkor ne felejtsd el megosztani! 

KLIKKELJ A TETSZIK GOMBRA ÉS TARTOZZ KÖZÉNK A FACEBOOKON IS!


Katt ide most!

Olvasd el ezt a cikket is –>  Univerzális tisztító- és fertőtlenítőszer narancshéjból