Mielőtt újra belekezdünk egy életmódváltásba, üljünk le egy kicsit és gondoljunk végig néhány dolgot.

Szinte mindenkinek az életében volt már olyan periódusa, amikor a mérlegre állva kétségbe esett és érezte, hogy most valamit tenni kell.

Legtöbbször ilyenkor belekezdünk egy felkapott vagy már jól bevált diétába, és elrohanunk az első fittness terembe, vagy elővesszük porosodó DVD-nket. Ismerős jelenet? Bizonyára akkor sejtjük, hogy a fellángolás hamar alábbhagy, és sokak életében újra és újrajátszódik a jelenet. Ahogy Einstein is mondta, csak akkor kapunk másik eredményt, ha valamin változtatunk. Persze most nem arra gondolok, hogy új diétát próbáljunk ki vagy keressünk másik mozgásformát, bár a cikk második részében épp a táplálkozásról és a mozgásról lesz szó, másképp.

Mi az, ami sokszor kimarad a képletből? A lelki tényezők. Mielőtt újra belekezdünk egy életmódváltásba, üljünk le egy kicsit, és gondoljunk végig néhány dolgot.

Milyen érzéseink vannak a túlsúlyunkkal és testünkkel kapcsolatban? Számtalan tényező van hatással a testképünkre, melyeknek nem vagyunk tudatában. Gondoljunk csak a plakátokra, reklámokra, barátaink és partnerünk megjegyzéseire. Figyeljük meg, hogy melyek azok a tényezők és helyzetek, amik a testképünket negatívan befolyásolják!

Mit szeretnénk elérni az alakformálás területén? Sokan áhítoznak olyan alakra, mely testi adottságaikkal nem megvalósítható. Azt is érdemes megvizsgálni, milyen elképzeléseink vannak arról, miképp változna meg az életünk, ha karcsúbbak lennék. Ha azt gondoljuk, könnyebben teremtünk majd kapcsolatot az ellenkező nemmel, több lehetőségünk lesz a karrier területén vagy éppenséggel több barátunk lesz és izgalmasabb életet élünk így, nagyot csalódhatunk. Ezt demonstrálja egy alakformáló program résztvevője, aki immár karcsún és csinosan azt nyilatkozta, hogy azt várta a fogyástól, hogy az élete fenekestül felfordul. De nem így lett, és már tudja, hogy a változásért tennie kell az élete minden területén. Hiszen ha őszinték vagyunk, a súlyunk nincs összefüggésben azzal, hogy milyen frappáns nyitómondattal lépünk oda valakihez, sem pedig azzal, hogy mennyire szép a kiejtésünk idegen nyelven. Ne keverjük tehát össze a testi fittséget, a jó közérzetet és akár a nagyobb önbizalmat az önértékeléssel, szociális készségeinkkel vagy kezdeményező készségünkkel.

Olvasd el ezt a cikket is –>  Teacseppek - Kakukkfű

Nézzük meg azt is, hogy milyen érzelmi fájdalmakat éltünk és élünk át túlsúlyunk miatt. Ahelyett, hogy nem veszünk róla tudomást, elnyomjuk vagy meg akarunk szabadulni tőle, ismerjük fel. Adjunk teret a bennünk lévő érzéseknek, hiszen jeleznek felénk. Ezt úgy tehetjük meg, hogy miközben légzésünkre figyelünk, tudatosítjuk magunkban az érzést. Miután felismertük negatív érzésünket, keressük meg a gyökerét. Sokszor éhségérzetünk is érzelmeinkből fakad. Érdemes ezért megfigyelni érzéseinket, ahelyett, hogy automatikusan az étel után nyúlnánk, így idővel könnyen teszünk különbséget az érzelmi és a fizikai éhség között.

Fontos, hogy testünkhöz való érzelmi viszonyulásunkat pozitívvá alakítsuk. Ahelyett, hogy természetesnek vennénk szervezetünk egészséges működését, tudatosan legyünk hálásak érte. Hiszen szívünk akkor is pumpálja a vért, tüdőnk ellát levegővel, amikor mi épp kizsigereljük testünket akár egy szélsőséges diétával, akár extrém mennyiségű edzéssel. Legyünk tekintettel testünkre, adjunk meg mindent neki ahhoz, hogy elérhessük és fenntarthassuk az egészséges testsúlyunkat.

Miskei Anikó
pszichológus

www.lelekhangolo.com

KLIKKELJ A TETSZIK GOMBRA ÉS TARTOZZ KÖZÉNK A FACEBOOKON IS!


Katt ide most!