A szaunázásnak is megvan a maga etikett- és szabályrendszere, amit fontos betartani, legfőképp saját testi-lelki egészségünk érdekében. Ha nem vagyunk tisztában ezekkel, a szaunázás többet árthat, mint használhat!

Előtte:

Készüljünk fel lelkileg a megtisztulásra majd készítsük fel testünket is erre a néha megterhelő folyamatra. Mikor szaunázni indulunk lehetőleg kerüljük a smink és az illatszerek használatát. Hagyjunk otthon mindent ami nem természetes, hisz itt úgysem lesz szükség rájuk, ide értve az ékszereinket is. Ezek külön veszélyesek is lehetnek, hiszen átforrósodva égethetik bőrünket és akár égési érüléseket is okozhatnak. Kezeken viselt gyűrűvel vigyázzon mindenki ,hiszen a melegtől az ujjak megvastagodhatnak és a gyűrűk elszoríthatják az ujjak keringését.

Ne kezdjünk neki jóllakottan vagy éhgyomorra. Figyeljünk arra hogy lehetőség szerint, étkezés után 1,5 -2 órával ideális a szaunázás. Tele gyomor esetén a szervezetünk elég nagy energiákat mozgósít az emésztés felé is és a szauna is igénybe veszi. Ne kényszerítsük arra, hogy energiákat kelljen megosztani és rossz közérzetben kevesebb időt tudjunk eltölteni. Éhgyomor esetén a vércukorszint leesése nagyon veszélyes lehet, mert még az egészséges emberek is rosszul lehetnek ezen okból illetve kollapszus léphet fel ami ájulással járó vérkeringési zavar.

Megerőltetés vagy aktív testmozgás után, esetleg fokozott izgalmi állapot elmúltával kb .15-30 perc nyugalmi állapot  szükséges a szaunázás megkezdése előtt.

Ittasan vagy másnaposan nem a szaunában kell gyógyulni, erre nem igazán alkalmas. Tapasztalataink szerint a másnaposság elmúltával segíti a gyorsabb regenerálódást, hamarabb felfrissül a meggyötört test, és kidobja magából a bekerült mérgező anyagok egy részét.

Miután testileg és lelkileg készen állunk arra, hogy elfoglaljuk helyünket a szaunában, gondoljuk végig, hogy lehetőség szerint hova szeretnénk ülni. A magasabb helyeken intenzívebb a szauna hatása, többször éri testünket nagyobb forróság, míg alul valamivel kevésbé tűnik melegnek. A hatás szempontjából teljesen mindegy, hogy lent vagy fent találunk magunknak helyet, mivel a szervezet 50-60 fok felett már gőzerővel dolgozik a hűtésen és megindul az izzadás folyamata ez egész testfelületen.

Olvasd el ezt a cikket is –>  Tinikoromban vega lettem

Közben:

Nyugodtan de a lehető leggyorsabban lépjünk be a szaunába, úgy, hogy az ajtó minél rövidebb ideig legyen nyitva, feleslegesen ne nyitogassunk ha esetleg már az ajtón keresztül látszik hogy sokan vannak bent ,akkor várjunk egy kicsit míg fel nem szabadul hely részünkre. Papucsunkat mindenképpen hagyjuk az ajtó előtt ne vigyük be. A mai papucsok jelentős része különböző ragasztókkal van összerakva és hőre lágyuló műanyagból készül. A szauna melegében mérgező gázok szabadulhatnak fel belőle, és ez már nem mondható egészségesnek sem saját magunk sem szaunázó társainak számára.

Soha ne együnk és ne igyunk a szaunában, legfőképpen alkoholt ne. A felgyorsult anyagcsere miatt az alkohol sokkal hamarabb fejti ki hatását. A normál folyadék pótlást is hagyjuk a szaunázás legvégére szervezetünk működésének szempontjából nem mindegy honnan von el vizet. Ha ez a folyadékpótlás lehetővé válik a bélrendszerből, akkor elmarad a salaktalanítás. Folyadék hiányában a melegítés hatására vér átmenetileg besűrűsödik, majd lehűlés után újra felhígul a szövetekben tárolt víz által. Ez a folyamat teljesen veszélytelen, serkenti sejtjeink működést. Szaunázás után viszont pótoljuk az elvesztett folyadékmennyiséget 100%-os gyümölcslével vagy tiszta ásványvízzel.

Ha a szaunában volt módunk lefeküdni és úgy pihenni, akkor mielőtt kimennénk mindenképpen szép lassan üljünk fel, hagyjuk hogy a keringés helyre álljon és csak utána induljunk el kifelé, így elkerülve  a szédülést és az ájulás veszélyét.

Utána:

Szaunázás után mindenképpen tartsunk pihenőt egy- egy szaunázási fázis között,  ami legalább addig tart ,mint amennyi időt a szaunában töltöttünk, várjuk meg hogy testünk lehűljön, hogy utána újra kezdhessünk mindent előröl, nagyon fontos, hogy testünk tudjon regenerálódni, hiszen minden szervünk felgyorsul és a szervezett egy mesterséges lázas állapoton megy keresztül.

Közvetlenül a hőfürdőzés után meleg vizzel ne tusoljunk le és ne üljünk bele, kerüljük el a közvetlen bőrpakolásokat, ugyanis ezek megterhelik a légzést, rontják a keringést.

Olvasd el ezt a cikket is –>  Mit látsz, ha tükörbe nézel?

Merülőmedence használata tusolás nélkül nemcsak a higiéniára van rossz hatással mert kifejezetten méreganyagokkal szennyezi a medence vizét, továbbá a hirtelen megmártózás magában hordozza az összeomlás veszélyét is.

Ne kezdjünk sportolni, gimnasztikázni közvetlenül a szaunázás után. A keringési rendszerünk helyreállításában különösen veszélyes. A mozgás merüljünk kevés sétában, hűtve a légzőszerveinket a friss levegőn

Egy nap a szaunázási ciklusok egészséges mértéke maximum napi 3-4 szaunamenet a közte lévő pihenőkkel.

Hetente háromszori szaunázásnál többet ne erőltessünk magunkra. Ha már rendszeresen minden héten szaunázunk akkor már elég sokat tettünk egészségünk érdekében. Könnyeben vészeljük át a  nyálkás- náthás átmeneti időszakokat.

Ne feledjük, hogy a szaunakabin nem túlélőkabin, ne használjuk tovább, mint ameddig jól esik!

Forrás: fallabdatolna.hu/

Ha hasznosnak találtad, ne felejtsd el megosztani!

KLIKKELJ A TETSZIK GOMBRA ÉS TARTOZZ KÖZÉNK A FACEBOOKON IS!


Katt ide most!