A termékenységi „diéta”

Az egészség nem más, mint a testi-pszichés-szellemi egyensúly állapota. A Hagyományos Kínai Orvoslás tovább pontosítja ezt a fogalmat egy energetikai felfogással, mely szerint az egészség állapotában a testünkben lévő jin-jang energiák egyensúlyban vannak, és a meridiánokban (=energiacsatornákban) közlekedő Qi (=életerő, ejtsd: csí) szabadon áramlik. Termékenységi problémák esetén az egyensúlyi állapot felborulását több tényező is okozhatja (pl. az egyes meridiánokhoz tartozó szervek energetikai zavara, tartós stressz, bizonytalanság a párkapcsolatban, stb.), azonban a táplálkozás szerepe sokkal nagyobb, mint gondolnánk.

Tudod-e, hogy:
– amit ma megeszel, az mától kezdve 90 napig befolyással van a petesejtek és a spermiumok egészségére?
– amit nem eszel meg, az legalább olyan fontos, mint amit megeszel?
– számos termékenységi probléma orvosolható az étrend megváltoztatásával?

A különböző hátterű és jellegű termékenységi problémák esetében is elmondható, hogy van egy általános érvényű táplálkozási irány, amely segít a kibillent egyensúlyi állapot helyreállításában és a szaporító szervrendszer megerősítésében.
Nézzük meg, hogy a termékenységi „diétában” melyek azok az ételek, amelyek fogyasztása ajánlott, illetve melyek azok, amelyeket célszerű elhagyni, ha szeretnénk teherbe esni! Az általános érvényű szabály, hogy részesítsük előnyben a lúgosító táplálékokat, a savasító ételekkel szemben!
A következő étrend elsősorban azoknak javasolt, akik valamilyen termékenységi problémával küzdenek, ugyanakkor segítség lehet akkor is, ha nincs ilyen gondod, mivel a megfoganó magzatod egészségi állapotára kedvezően hat.

Tiltólistán vannak:
– finomított szénhidrátok (fehér liszt, tészta, hántolt rizs): vércukorszint ingadozást okoznak, valamint a szervezet a saját tartalékaihoz kényszerül hozzányúlni, mivel ezekből nem kapja meg a szükséges ásványi anyagokat
– cukor (fehér cukor, nádcukor): azontúl, hogy növeli az inzulinrezisztencia kockázatát, zavart okozhat az ovulációnál; nem tartalmaz semmiféle értékes tápanyagot
– tejtermékek: a hagyományos, bolti (hormon kezelt) tejtermékek káros hatással vannak a hormonrendszerre; illetve néhány nőgyógyászati zavar esetében (pl. endometriózis) állapotrosszabbodást is okoznak
– vörös húsok: a hormonokkal, antibiotikumokkal kezelt húsok emésztése során olyan bomlástermékek keletkeznek, amelyek megzavarhatják a hormonrendszer természetes egyensúlyát. Bizonyos irányzatok a teljes húsmentességet javasolják, intenzív növényi fehérje bevitellel és komlettálással. (A vegetáriánus babavárásról egy későbbi cikkemben fogok írni részletesen.)
– gyors ételek: azonkívül, hogy hizlalnak, semmiféle értékes tápanyaggal nem támogatják a szervezetet
– bő olajban sült ételek: a sütés során káros bomlástermékek keletkeznek, valamint nagyon megterhelik az emésztőrendszert
– koffein: egyes kutatások szerint gátolja az ovulációt, és megnöveli a vetélések kockázatát
– nikotin, alkohol

Ajánlott, termékenységet növelő ételek:

– (lehetőleg vegyszermentes, biogazdaságból származó) zöldségek, gyümölcsök korlátlan mennyiségben
– keresztesvirágzatú zöldségek (pl. karfiol, brokkoli, kelbimbó, káposzta), amelyek egy speciális összetevőjüknek (DIM) köszönhetően segítenek a felesleges ösztrogén lebontásában
– megfelelő zsírok: a többszörösen telítetlen omega-3-zsírsav bevitel az ovuláció egyik kulcstényezője. Megfelelő forrásai: lenolaj, dióolaj
– teljes kiőrlésű gabonák (pl. barna rizs, tönkölybúza liszt; bár bizonyos termékenységi problémáknál gluténmentes étrend is szükséges lehet)
– magvak (pl. dió, napraforgómag, tökmag)
– édesítésre: stevia, eritrit, kókuszvirágcukor mértékkel
– tisztított víz
– úgynevezett „szuperélelmiszerek” (pl. méhpempő, alga, búzafű): erősítik és táplálják a Qi-t (az életenergiát); valamint elősegítik az immun- és a hormonrendszer egyensúlyát
– néha-néha bio tejtermékek fogyasztása (egyéni problémától és tünetektől függően) még belefér a megreformált étrendbe.
A termékenységi diéta kezdetben sok odafigyelést, és lemondást igényel; azonban a szervezet nagyon hamar elkezdi meghálálni a változtatásokat.

Bárdi Nóra
pszichológus- természetgyógyász,termékenységi tanácsadó

Bővebb információ:
www.terapiatanacsadas.hu
https://www.facebook.com/terapiatanacsadas

KLIKKELJ A TETSZIK GOMBRA ÉS TARTOZZ KÖZÉNK A FACEBOOKON IS!


Katt ide most!