A rajzos tesztfeladatok a grafológiához, kineziológiához vagy bármilyen más terápiához hasonlóan hatékonyan alkalmazhatók az egész test felmérésében. Sokszor sikeres a teljesen rejtet problémák felkutatásában, egyéni érzékenységek meghatározásában vagy még inkább lelki-mentális szinten létező, problémákat fizikai szinten még alig okozó betegségek előrejelzésében. Ez egyébként egy rendkívül fontos stádium, az ekkor hatástalanított „bombák” ugyanis már nem képesek igazán aktiválódni életünkben. A korai feltérképezés azért is nagyon fontos, mert fizikailag még nem, vagy alig megfogant probléma esetén elegendő valamilyen szelíd, lágy oldási, gyógyítási módot választanunk, nem kell egyből gyógyszerért szaladni, sőt, sokszor az életmód-váltás is időben segíthet ebben a fázisban.
A rajz olyan rejtett nyelvrendszer, amelyet a tudattalan kisgyermekkortól fogva ismer. Kollektív, egységes, minden emberre kiterjedő minták sora, amelyek az egyéntől függően más-más módon jelennek meg. Ahhoz lehetne hasonlítani, mintha egy színes festék sugár minden emberen átáramlana, azonban a végső alakzat, ami a papírra kerülő attól függ, hogy milyen alakú csatornán jött át az a festék. A csatorna lehet eldugult, törött, vagy éppen kacskaringós, széles, hosszú, rövid, tirádás, stb.
Ismerjük az alaktan általános elveit, vagyis azt, hogy miként „kellene” egy-egy ábrának kinéznie, s ehhez képest, amit alkot az egyén, vagyis az eltérés mondja meg van-e baj és ha van, az hol található?!
Rajzolni szinte minden gyermek tud, gyakran még az igen beteg, pszichésen terhelt állapotú személyek vagy idegrendszeri fejlődési nehézségekkel küzdők is próbálnak alkotni valamit. A gyermekek fejlődésük során adott életkorban mindig ugyanazokat a bizonyos formákat hozzák létre, vagyis létezik egyfajta rajzolási szint, ami az életkorral arányos.
Az, hogy valaki milyen szépen tud rajzolni még nem fokmérő! A vonalvezetés már érdekesebb lehet, de sokkal többet elárul, hogy mely korosztályra jellemző rajtokat hoz létre a vizsgált személy! A kisgyermekkori rajzok később betűkbe ömlenek. Ugyanaz a kéz vezeti színesen, szabadon a rajzokat, mint az írást, de az iskolában megtanuljuk, hogy a kezünk rajzolatait szabályozott formákba kell vezetni. Az így alakított formák jelekké válnak, jelölnek, jelentenek valamit, s ha ezt a szabályozást, korlátozást elfogadjuk, akkor azt a jelrendszert, azt az írást és a betűket mindenki megérti – általa kommunikálhatunk. A rajzokat csak kevesen értik…
A rajz értelemszerűen szabályozatlanabb, főként a szabad rajz vagy kötött minták szabad megalkotásáról van szó. A rajz színes, szabályozatlan és korlátlan, jobban kifejezi érzelmi mélységeinket és magasságainkat.
Sokszor olyan személyeknél alkalmazzuk, akik nem tudják, vagy nem akarják elmondani problémáikat. Kisgyermekek, idős személyek, beteg, beszédükben korlátozott egyének vagy éppen olyan felnőttek, akik önmaguknak sem vallják be életük problémáit. Egy nagyon görcsös, merev, tudatos és uralt, spekuláló kézírás mellé érdemes egy rajztesztet is végeztetni, igen, akár felnőtt emberekkel is. A rajzok ugyanis megmutatják a valódi gondokat. A rajztesztek, mint pl. a Taraczközi-féle módszer egy nagyon hatékony rajzelemzési rendszer, amely képes az emberek rejtett fizikai betegségeit is diagnosztizálni. Érdemes elmélyedünk a témában vagy elmennünk egy szakember elemzésére, ha megismernénk a sajt magunk elől is eltakart titkokat.