Alapozás nélkül nincs stabil, erős építmény! Ha nincs mire alapoznod, akkor végül is mire építkezel? Ez mindenre igaz, nemcsak az épületekre és nyelvtanulásra, hanem a testünkre is vonatkozik. A gerinctornát én egy úgynevezett „alaptornának” nevezem: tehát ha megvan a testünk alapja, azaz a testünket felépítő mélyizmok kellően erősek, az inaink kellően rugalmasak és a testtartásunk is helyes, akkor arra már bátran építkezhetünk. Éppen ezért gerinctornára nemcsak a már gerincproblémával szenvedők járhatnak, hanem azoknak is javasolt, akiknek még nincs semmi problémájuk. Sajnos nem akarom a kedved szegni, de a nyak-, hát- é derékfájás már népbetegségnek számít, így ha még nincs problémád, addig örülj neki, ugyanis előbb-utóbb lenni fog. Ha nem akarod megvárni ezt, akkor azt javaslom, hogy minimum hetente egyszer járj el gerinctornára, mert a tornával a problémák megelőzhetőek. Sajnos még nagyon sokan gondolkodnak úgy, hogy amíg nincs baj, addig nem tesznek ellene semmit. Azt, hogy melyik gerinctornát válaszd, a lehető legegyszerűbb eldöntened: próbálj ki minél többet és amelyik tetszik, járj arra kitartóan! Hidd el, nemcsak idős embereket fogsz ott találni!
Azonban ha későn eszmélsz rá, akkor időről időre be fog szűkülni nemcsak a gerinc melletti ízületcsoport, hanem az egész tested kicsi túlzással olyanná fog válni, mint egy fadarab. Jó ha tudod, a helytelen testtartás is okozhat izomsorvadást, mert ezáltal a testünk természetes egyensúly rendszere felborul és az addig aktív izmok inaktívvá válnak, azaz ha nincs rájuk szükség, akkor sorvadni kezdenek. Viszont azok az izmok, amelyeknek nem is ez a feladatuk, azokra fog hárulni a munka, így izomfájdalommal, feszüléssel jeleznek, hogy nekik túl kemény ez a munka, segíts rajtuk! Maradok továbbra is a helytelen testtartásnál, mert azt tapasztalom, hogy egyre több embertársunknak sokkal kényelmesebbnek tűnik ez a helyzet, mintha elhelyezkedne az úgymond „kényelmetlennek érződő” helyes testtartásba. A helytelen testtartás következtében a gerinc egyensúlyi helyzete felborul, így a kevésbé terhelhető szakaszon éri a gerincet a legnagyobb terhelés, melynek következtében a gerinc próbálj továbbra is egyensúlyban megtartani a testünket. Ezáltal nemcsak a csigolyák terhelődnek, hanem a gerinc melletti kisízületek és tartó izmok helyzete is megváltozik, majd az egész test eldeformálódhat.

Olvasd el ezt a cikket is –>  A Bach virágterápia 2. - A szerválasztás

A testünk egy nagyon „okos berendezés”, ezért a test mindenféle helytelen testtartást kompenzálni próbál. Tehát megpróbálja a testet visszahúzni a gerincmerevítő izmok segítségével újra a helyes helyzetbe. De ha csak odafigyelünk magunkra, például kihúzzuk magunkat és a vállainkat lazán leengedjük, majd picit hátrahúzzuk csak addig, ameddig a felkar és a törzs egy vonalba nem kerül, már azzal is sokat javítunk a testtartásunkon. Habár ilyenkor fennáll az a probléma, hogy ez a helyzet már túl kényelmetlen, vagy már nem is tudjuk megcsinálni. Mivel az emberek szeretnek kényelmesek maradni, így inkább visszaállnak a helytelen testtartásba, vagy csak egy ideig figyelnek oda magukra. A gerinctorna órákra azért is jó rendszeresen járni, mert az oktató nemcsak a tornagyakorlat helyes kivitelezésére, hanem Rád is figyel és egyszer csak azt veszed észre, hogy a tartásod sokat javult és a korábbi fájdalmak enyhültek, elmúltak.
Röviden és tömören: a gerinctorna NEM unalmas, NEM csak idős embereknek szól, NEM csak gerincproblémásoknak, NEM csak akkor ha fáj, hanem akkor is, ha még nincs semmi problémád és nem is szeretnéd megtapasztalni a fájdalmat.
Figyeljünk oda testünk jelzéseire! Már az egyszeri fájdalom, vagy zsibbadás is valamilyen problémára utalhat, ne várjuk meg azt, hogy időnk legtöbb részét orvosnál töltsük!
Ha nincs időd az egészségedre, majd lesz időd a betegségedre! (Konfuciusz)

Tolnai Klára
gerinctorna oktató
www.tolnaiklari.hu

KLIKKELJ A TETSZIK GOMBRA ÉS TARTOZZ KÖZÉNK A FACEBOOKON IS!


Katt ide most!