Az aggodalmaink nagy része csak a fejünkben létezik. Ezt sokszor hallottam már, de igazából nem tudott megnyugtatni. Nem lett tőle könnyebb, hogy ezt mondták nekem. Viszont van valami, ami azonnal kihoz az érzelmekből, nekiáll gondolkodtatni, és megoldásfókuszra kapcsol. Ezt a gyakorlatot osztom meg most veled is.

Ez egyetlen kérdés: Mire van ráhatásom? Mit tudok pozitívan befolyásolni?

Ha valamin aggódni kezdek, felteszem magamnak ezt a kérdést, és összegyűjtök mindent, ami eszembe jut, és besorolom két kategóriába. Az egyik kategória, amire van ráhatásom. A másik, amire nincs.

Amint gondolkodni kezdesz ahelyett, hogy tovább pörgetnéd magad, és egyre jobban belehergelnéd magad abba az érzésbe, amiben vagy, kezdenek lecsillapodni ezek az érzések. Nem lehet ugyanis egyszerre „kiakadt” és racionálisan gondolkodó állapotban lenni. Vagy az egyik megy, vagy a másik. Ha pedig arra fókuszálsz, hogy gondolkodtasd magad, akkor a kiakadás megszűnik, és átveszi a helyét a megoldásfókusz.

Nagyon sokszor ráadásul olyan dolgokon idegeskedünk, amire nincs is ráhatásunk. Akár a fejemen is pöröghetek, akkor sem tudom befolyásolni. Máskor meg azt nem akarjuk meglátni, hogy van, amit tehetünk az ügy érdekében, és nem elszenvedő áldozatai vagyunk a helyzetnek.

Steven Covey szerint a problémáink 90%-ra van ráhatásunk, és csupán 10% az, ami külső tényezőktől függ. Én is valahogy így látom, és ebben az a szép, hogy amire van ráhatásunk, azért tudunk tenni is. Tudjuk irányítani, kontrollálni, befolyásolni. Nem maradsz tovább tehetetlenség érzésben, hanem cselekvőképessé válsz.

Lásd meg a lehetőségeket, amik közelebb visznek a megoldáshoz, majd tedd is meg a megfelelő lépéseket! Ne felejtsd el, cselekvés nélkül nincs változás! Tenned is kell érte!

Polgár Lili

Coach, tréner, mentor

www.oromterapia.hu